Podzimníčkové
Téma: Les na podzim
Předmět: Člověk a příroda
Mezipředmětové vztahy: Čj, Dv, Vv, Hv, Tv, Prv
Cíl: Naučit poznávat stromy, vnímat je jako živé přírodniny; umět sledovat přírodu
Cílová skupina: 2.-5.roč. 22 dětí
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a příroda, Umění a kultura, Člověk a zdraví, Člověk a jeho svět
Průřezová témata: Enviromentální výchova, Osobnostní a sociální výchova, Multikulturní výchova
Integrace mezi vzdělávacími obory: Český jazyk: komunikace- schopnost poslouchat, přesvědčit, reprodukovat; Prvouka: příroda kolem nás- rozmanitost přírody, péče a ochrana o životní prostředí, systematické a cílevědomé pozorování přírody, změny v přírodě, poznávání a využívání přírody; Výtvarná výchova: estetické vnímání v kontaktu s přírodninami
Kompetence: K učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence komunikativní,Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské, Kompetence pracovní
Žák vyhledává a třídí informace (KU), vnímá rostliny jako živé přírodniny, spolupracuje ve skupině (KsaP), systematicky pozoruje a vyvozuje informace z pozorování získané (KU), získané poznatky porovnává se skutečností (KU),účinně se zapojuje do diskuse ve skupině (KŘP), obhajuje svůj názor (KŘP), chápe potřebu spolupracovat s druhými při řešení problému (KŘP), dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky (KP), přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot (KP), chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy (KO), podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu (KsaP)
VVC: Prohloubit estetické vnímání a cítění kontaktem s přírodninami, vést k estetickému a citlivému přístupu k přírodninám, vést děti k soustředěnému pozorování přírody, podnítit aktivitu, tvořivost a spolupráci ve skupině, podnítit vstřícnost ve vztahu člověk a životní prostředí, podle charakteristických znaků naučit poznávat stromy
Místo realizace: přírodovědná vycházka do lesa
Časová dotace: 120 minut včetně přestávek
Pojmy opěrné: části rostlin, chování v lese, živá přírodnina, ochrana přírody, poznávání stromů podle koruny a listů
Pojmy nové: příprava stromů k zimnímu spánku, proč strom opadává, poznávání stromů podle kůry
Dovednosti: rozpoznáni živé přírodniny, pravidla chování v lese,určování stromů
Pomůcky: učebnice, čtvrtky, lepidlo, izolepa, pastelky, křídy, tužky, přírodniny, šátky, atlas stromů
Úvod
1. Motivace: List ze stromu se vzkazem od skřítků Podzimníčků.
„ Milé děti, moc vás prosíme, jděte se podívat do našeho podzimního lesa a pomozte nám zjistit, které barvy stromům musíme namíchat ve vedlejším lese. Do lesa jsme se neodvážili, neboť nás vystrašili tamější duchové.“ Vy jste nebojácní a určitě nám pomůžete.“
b) opakování chování pravidel v přírodě
Hlavní část
b) Děti si vzájemně oživlý les prohlédnou
c) Strom je živá přírodnina : Porovnejte rozdíl mezi člověkem, lesními skřítky a duchy (dýchá, roste, přijímá vodu a živiny, rozmnožuje se).
2. Najdi svůj strom
a) Obejměte jeho kmen, zavřete oči, ztište se a na několik minut se zaposlouchejte do šumění jeho koruny, všimněte si dobře jeho kůry, přiložte k ní dlaň a zkoumejte, je-li kůra hladká, drsná, rozpraskaná, odřená,
poraněná, ostrá, chladná, teplá, suchá, vlhká, čistá nebo porostlá mechem, lišejníkem, houbou či řasou.
Přivoňte ke kůře svého stromu. Čím voní a co vám vůně připomíná?
b) 1. dítě má zavázané oči, 2. dítě ho vede k určenému stromu, 1. strom prohlédne poslepu - čich, hmat, sluch), pak jdou oba na výchozí stanoviště.
Úkolem 1. žáka je pomocí smyslů, najít svůj strom,děti se vystřídají.Najednou pracují všechny dvojice.U každého stromu se může dítě, které nevidí, pokusit určit strom kterého se právě dotýká.
c) pracovní list Můj strom (možno pracovat s atlasem) – pojmenovat strom, přilepit list, větvičku, plod, nakreslit korunu (co nejvěrněji strom vypodobnit), napsat, kde strom roste, co vidí kolem sebe, za co mu děkuji.
d) Výstavka ze zjištěných informací.Každý nechá svůj poznatek (záznam) u svého stromu, ostatní se snaží zapamatovat, jak se který strom jmenuje.
Procvičení získaných dovedností
b) Pak si uč.zaváže oči, děti podávají list. Uč. poznává druh stromu, ale i zároveň dítě. Uč. může vystřídat zdatný jedinec.
Závěr
1. Zopakování: Které stromy jsme dnes poznali, co strom potřebuje k životu, jak můžeme stromům pomoci a chránit je, jak vypadají stromy na jaře, v létě na podzim a v zimě
2. Cestou zpět sbíráme přírodniny a listy, budeme s nimi pracovat v dalších předmětech (prostor zde nechávám dětské fantazii)
3. a) Ve škole ve výtvarné výchově - výroba skřítků Podzimníčků
b) Ve slohu: Vyprávění, jak se cítil náš strom při naší návštěvě (co musí všechno strom dělat, co musí zvládnout), napíšeme dopis skřítkům, které barvy jsme cestou viděli, které nesmí v dalším lese chybět, že v lese nestraší lesní duchové, ale jsou to pouze staré větve, pukliny atd.)
Náhledy fotografií ze složky Podzimníčkové